• Beställ före kl 16:00, skickas samma idag*
  • Gratis gravyr
  • Gratis frakt över 1 015,91 kr

Allmänna villkor och bestämmelser
Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Entreprenörens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter i händelse av ångerrätt
Artikel 10 - Uteslutande av ångerrätt
Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Fullgörelse och tilläggsgaranti
Artikel 13 - Leverans och utförande
Artikel 14 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 - Klagomålsförfarande
Artikel 17 - Tvister
Artikel 18 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser
 
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor ska följande definitioner gälla:
1.    Biträdande avtal: ett avtal där konsumenten förvärvar varor, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa varor, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller av en tredje part på grundval av ett arrangemang mellan den tredje parten och näringsidkaren;
2.    Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
3.    Konsument: en fysisk person som inte agerar för ändamål som har samband med hans handel, affärsverksamhet, hantverk eller yrke;
4.    Dag: kalenderdag;
5.    Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form;
6.    Kontinuerligt kontrakt: ett kontrakt för regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en definierad tidsperiod;
7.    Varaktig databärare: varje verktyg - inklusive e-post - som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation eller användning under en tidsperiod som är lämplig för det syfte för vilket informationen är avsedd, och som möjliggör oförändrad reproduktion av den lagrade informationen;
8.    Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
9.    Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
10.    Distansavtal: ett avtal som ingås mellan entreprenören och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, där, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv eller gemensam användning görs av en eller flera tekniker för distanskommunikation
11.    Modell för ångerblankett: den europeiska modell för ångerblankett som ingår i bilaga I till dessa villkor. Bilaga I behöver inte göras tillgänglig om konsumenten inte har ångerrätt med avseende på sin beställning;
12.    Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören behöver vara tillsammans i samma rum vid samma tidpunkt.
 
Artikel 2 - Entreprenörens identitet
Brepen B.V.
Herenweg 102
1431GX Aalsmeer (ingen besöksadress)
Telefonnummer: +31 (0)85-3039241
E-postadress: info@brepen.se
Handelskammarens nummer: 89100697
Btw-identificatienummer: NL864879209B01
 
Om entreprenörens verksamhet omfattas av ett relevant licenssystem: uppgifter om
uppgifter om tillsynsmyndigheten.
 
Om entreprenören utövar ett reglerat yrke:
- Den yrkesförening eller organisation som den tillhör;
- Yrkestiteln, den plats i EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet där den beviljades;
- en hänvisning till de yrkesregler som är tillämpliga i Nederländerna och indikationer på var och hur dessa yrkesregler kan nås.
Artikel 3 - Tillämplighet
1.    Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal som ingås mellan entreprenör och konsument.
2.    Innan distansavtalet ingås ska texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt ska entreprenören, innan distansavtalet ingås, ange på vilket sätt de allmänna villkoren kan inspekteras i entreprenörens lokaler och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
3.    Om distansavtalet ingås på elektronisk väg kan, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att den lätt kan lagras av konsumenten på en varaktig databärare. Om detta inte är rimligt möjligt, ska det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan granskas elektroniskt och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran.
4.    Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, skall andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och i händelse av motstridiga villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest gynnsam för honom.
 
Artikel 4 - Erbjudandet
1.    Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
2.    Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, det digitala innehåll och/eller de tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna, tjänsterna och / eller det digitala innehållet. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.
3.    Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till att acceptera erbjudandet.
 
Artikel 5 - Avtalet
1.    Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.
2.    Om konsumenten har accepterat erbjudandet på elektronisk väg ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av accept av erbjudandet på elektronisk väg. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.
3.    Om avtalet ingås på elektronisk väg ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska entreprenören vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
4.    Entreprenören får inom rättsliga ramar - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, liksom alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att bifoga särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger skäl.
5.    Entreprenören ska senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet skicka följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på en varaktig databärare:
6. Besöksadressen till näringsidkarens verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
7. Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan använda sig av ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten är utesluten.
8. Information om garantier och befintlig kundservice.
9. Priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, i tillämpliga fall leveranskostnaderna, och metoden för betalning, leverans eller fullgörande av distansavtalet.
10. Kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid;
11. Om konsumenten har ångerrätt, modellen för ångerblankett.
12.    Vid en varaktighetstransaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
 
Artikel 6 - Ångerrätt
När det gäller produkter:
1.    Konsumenten kan upplösa ett avtal om köp av en produkt under en reflektionsperiod på minst 14 dagar utan att ange skäl. Entreprenören får fråga konsumenten om skälet till tillbakadragandet, men får inte tvinga konsumenten att ange sina skäl.
2.    Den ångerfrist som avses i punkt 1 börjar löpa dagen efter det att konsumenten, eller en tredje part som i förväg utsetts av konsumenten och som inte är transportören, har tagit emot produkten, eller:
3. om konsumenten har beställt flera produkter i samma ordning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har tagit emot den sista produkten. Näringsidkaren får, under förutsättning att han tydligt har informerat konsumenten om detta före beställningsprocessen, neka en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
4. Om leveransen av en produkt består av flera försändelser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har angett, har mottagit den sista försändelsen eller delen;
1. Vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som denne har utsett, har mottagit den första produkten.
 
När det gäller tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium:
3.    Konsumenten får säga upp ett tjänsteavtal och ett avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium under minst 14 dagar utan att ange några skäl. Näringsidkaren får fråga konsumenten om skälet till frånträdandet, men får inte ålägga konsumenten att ange skäl.
4.    Den betänketid som nämns i punkt 3 börjar dagen efter det att avtalet ingåtts.
 
Förlängd betänketid för varor, tjänster och digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium vid underlåtenhet att informera om ångerrätten:
5.    Om näringsidkaren inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten eller modellen för ångerblankett, löper ångerfristen ut 12 månader efter utgången av den ursprungliga ångerfristen som fastställts i enlighet med de föregående punkterna i denna artikel.
6.    Om entreprenören har tillhandahållit konsumenten den information som avses i föregående stycke inom tolv månader efter ikraftträdandedatumet för den ursprungliga betänketiden, löper betänketiden ut 14 dagar efter den dag då konsumenten fick denna information.
 
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under betänketiden
1.    Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Den grundläggande principen här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som han eller hon skulle få göra i en butik.
2.    Konsumenten är endast ansvarig för värdeminskning av produkten som beror på ett sätt att hantera produkten som går utöver vad som är tillåtet enligt punkt 1.
3.    Konsumenten är inte ansvarig för värdeminskning av produkten om näringsidkaren inte gav honom all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid tidpunkten för ingåendet av avtalet.
 
Artikel 8 - Konsumentens utövande av ångerrätten och kostnader för detta
1.    Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han meddela företagaren inom ångerfristen med hjälp av modellen för ångerformulär eller på ett annat otvetydigt sätt.
2.    Så snart som möjligt, men inom 14 dagar från dagen efter det meddelande som avses i punkt 1, returnerar konsumenten produkten eller överlämnar den till (en auktoriserad representant för) entreprenören. Detta krävs inte om entreprenören har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten har under alla omständigheter iakttagit ångerfristen om han returnerar produkten innan ångerfristen har löpt ut.
3.    Konsumenten returnerar produkten med alla levererade tillbehör, om det är rimligt möjligt i originalskick och förpackning, och i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som tillhandahålls av entreprenören.
4.    Risken och bevisbördan för att ångerrätten utövas korrekt och i rätt tid ligger hos konsumenten.
5.    Konsumenten ska bära de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om näringsidkaren inte har angett att konsumenten ska bära dessa kostnader eller om näringsidkaren anger att han själv ska bära kostnaderna, behöver konsumenten inte bära kostnaderna för returfrakten.
6.    Om konsumenten frånträder avtalet efter att först uttryckligen ha begärt att utförandet av tjänsten eller leveransen av gas, vatten eller el inte görs redo för försäljning i en begränsad volym eller viss kvantitet börjar under ångerfristen, är konsumenten skyldig entreprenören ett belopp som är proportionellt mot den del av åtagandet som uppfyllts av entreprenören vid tidpunkten för frånträdet, jämfört med det fullständiga uppfyllandet av åtagandet.
7.    Konsumenten ska inte bära några kostnader för utförandet av tjänster eller leverans av vatten, gas eller el, som inte gjorts redo för försäljning i en begränsad volym eller kvantitet, eller för att leverera fjärrvärme, om:
8. näringsidkaren inte har tillhandahållit konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten, kostnadsersättningen vid frånträde eller modellen för ångerblankett, eller;
9. konsumenten inte uttryckligen har begärt att tjänsten eller leveransen av gas, vatten, el eller fjärrvärme ska påbörjas under ångerfristen.
10.    Konsumenten ska inte bära några kostnader för fullständig eller partiell leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium om:
11. konsumenten inte före leveransen uttryckligen har samtyckt till att fullgörandet av avtalet påbörjas före ångerfristens utgång
12. han inte har bekräftat att han förlorat sin ångerrätt när han gav sitt samtycke, eller
13. näringsidkaren har underlåtit att bekräfta detta uttalande från konsumenten.
14.    Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska alla ytterligare avtal upplösas i kraft av lag.
 
Artikel 9 - Näringsidkarens skyldigheter vid utövande av ångerrätten
1.    Om näringsidkaren gör det möjligt för konsumenten att meddela ångerrätten elektroniskt, ska näringsidkaren utan dröjsmål skicka en bekräftelse på mottagandet av meddelandet.
2.    Entreprenören återbetalar alla betalningar från konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som entreprenören debiterar för den returnerade produkten, utan dröjsmål men inom 14 dagar efter den dag då konsumenten meddelar honom om tillbakadragandet. Om inte entreprenören erbjuder sig att hämta produkten själv, kan han vänta med återbetalning tills han har mottagit produkten eller tills konsumenten bevisar att han har returnerat produkten, beroende på vilket som är tidigare.
3.    Entreprenören ska använda samma betalningsmedel som konsumenten har använt för återbetalning, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalningen är kostnadsfri för konsumenten.
4.    Om konsumenten har valt en dyrare leveransmetod än den billigaste standardleveransen, behöver entreprenören inte återbetala de extra kostnaderna för den dyrare metoden.
 
Artikel 10 - Undantag från ångerrätten
Näringsidkaren kan utesluta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om näringsidkaren tydligt angav detta när han lämnade erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingicks:
1.    Produkter eller tjänster vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerperioden;
2.    Avtal som ingåtts under en offentlig auktion. En offentlig auktion avser en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av entreprenören till den konsument som är personligen närvarande eller ges möjlighet att vara personligen närvarande vid auktionen, ledd av en auktionsförrättare, och där den framgångsrika budgivaren är skyldig att köpa produkterna, digitalt innehåll och/eller tjänster;
3.    Tjänsteavtal, efter att tjänsten har utförts till fullo, men endast om:
4. utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
5. konsumenten har förklarat att han förlorar sin ångerrätt när entreprenören har fullgjort avtalet;
6.    Semesterpaket som avses i artikel 7:500 i den nederländska civillagen och avtal om passagerartransport;
7.    Tjänsteavtal för tillhandahållande av boende, om avtalet föreskriver ett visst datum eller en viss period för fullgörande och annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrningstjänster och catering;
8.    Avtal om fritidsaktiviteter, om avtalet föreskriver ett specifikt datum eller en specifik period för fullgörandet av dessa;
9.    Produkter som tillverkas enligt konsumentens specifikationer, som inte är prefabricerade och som tillverkas på grundval av ett individuellt val eller beslut av konsumenten, eller som är tydligt avsedda för en viss person;
10.    Produkter som förstörs snabbt eller har en begränsad hållbarhetstid;
11.    Förseglade produkter som inte är lämpliga att returnera på grund av hälsoskydd eller hygien och vars försegling har brutits efter leverans;
12.    Produkter som på grund av sin natur oåterkalleligen blandas med andra produkter efter leverans; 13;
13.    Alkoholhaltiga drycker vars pris avtalades vid avtalets ingående, men vars leverans endast kan ske efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på fluktuationer på marknaden som entreprenören inte har något inflytande över;
14.    Förseglade ljud-, videoinspelningar och datorprogramvara, vars försegling har brutits efter leverans;
15.    Tidningar, tidskrifter eller tidskrifter, med undantag för prenumerationer på dessa;
16.    Leverans av digitalt innehåll på annat sätt än på en materiell bärare, men endast om:
17. utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande, och
18. konsumenten har förklarat att han därigenom förlorar sin ångerrätt.
 
Artikel 11 - Priset
1.    Under den giltighetstid som anges i erbjudandet får priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte höjas, med undantag för prisändringar på grund av ändrade mervärdesskattesatser.
2.    I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser ska nämnas i erbjudandet.
3.    Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är ett resultat av lagstadgade regler eller bestämmelser.
4.    Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt det och:
5. de är resultatet av lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser, eller
6. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.
7.    De priser som anges i erbjudandet om produkter eller tjänster inkluderar moms.
 
Artikel 12 - Avtalets efterlevnad och tilläggsgaranti 
1.    Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de befintliga lagbestämmelserna och/eller regeringsförordningarna den dag då avtalet ingicks. Om så avtalats garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning.
2.    En ytterligare garanti som tillhandahålls av entreprenören, hans leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot entreprenören på grundval av avtalet om entreprenören inte har uppfyllt sin del av avtalet.
3.    Extra garanti betyder varje åtagande från entreprenören, hans leverantör, importör eller producent där han ger konsumenten vissa rättigheter eller anspråk som går utöver vad han är juridiskt skyldig att göra om han inte har uppfyllt sin del av avtalet.
 
Artikel 13 - Leverans och verkställande
1.    Entreprenören skall iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
2.    Leveransplatsen är den adress som konsumenten har gjort känd för entreprenören.
3.    Med vederbörlig iakttagande av bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer entreprenören att utföra accepterade beställningar med lämplig hastighet men senast inom 30 dagar, såvida inte en annan leveransperiod har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuellt skadestånd.
4.    Efter uppsägning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten har betalat utan dröjsmål.
5.    Risken för skada och / eller förlust av produkter vilar på entreprenören fram till leveransen till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen överenskommits.
 
Artikel 14 - Varaktighetstransaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Uppsägning:
1.    Konsumenten kan när som helst säga upp ett tillsvidareavtal, som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för tillämpliga uppsägningsregler och en maximal uppsägningstid på en månad.
2.    Konsumenten får säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst i slutet av den fasta perioden i enlighet med de tillämpliga uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
3.    Konsumenter får säga upp de avtal som avses i föregående punkter: 
o sägas upp när som helst och inte begränsas till att sägas upp vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
o sägas upp åtminstone på samma sätt som de ingicks av honom;
o alltid säga upp med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.
Förnyelse:
4.    Ett avtal som ingåtts för en bestämd period och som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd period.
5.    Utan hinder av föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter underförstått förnyas för en bestämd tid som inte överstiger tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förnyade avtal mot slutet av förnyelsen med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
6.    Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast underförstått förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid som inte överstiger en månad. Uppsägningstiden får inte överstiga tre månader om avtalet omfattar regelbunden, men mindre än en gång i månaden, leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar samt tidskrifter.
7.    Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter i introduktionssyfte (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet:
8.    Om ett avtal har en löptid på mer än ett år, får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och skälighet talar emot uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
 
Artikel 15 - Betalning
1.    Om inte annat anges i avtalet eller i ytterligare villkor ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter betänketidens början eller, om betänketid saknas, inom 14 dagar efter det att avtalet har ingåtts. När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa dagen efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.
2.    Vid försäljning av varor till konsumenter får det i de allmänna villkoren aldrig krävas att konsumenten skall betala mer än 50 % i förskott. Om förskottsbetalning har föreskrivits kan konsumenten inte hävda några rättigheter avseende utförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna i fråga innan den föreskrivna förskottsbetalningen har gjorts.
3.    Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som tillhandahålls eller nämns till entreprenören.
4.    Om konsumenten inte i tid uppfyller sina betalningsskyldigheter är konsumenten, efter att han har informerats av entreprenören om den sena betalningen och entreprenören har beviljat konsumenten en period på 14 dagar för att fortfarande uppfylla sina betalningsskyldigheter, efter utebliven betalning inom denna 14-dagarsperiod, skyldig den lagstadgade räntan på det förfallna beloppet och entreprenören har rätt att debitera de utomrättsliga insamlingskostnaderna som gjorts av honom. Dessa inkassokostnader uppgår till högst: 15% över utestående belopp upp till 2 500 €; 10% över nästa 2 500 € och 5% över nästa 5 000 €, med ett minimum på 40 €. Näringsidkaren får avvika från dessa belopp och procentsatser till förmån för konsumenten.
 
Artikel 16 - Klagomålsförfarande
1.    Företagaren har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomålet i enlighet med detta klagomålsförfarande.
2.    Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas till entreprenören inom en rimlig tid efter att konsumenten har upptäckt bristerna, fullständigt och tydligt beskrivna.
3.    Klagomål som lämnas till entreprenören ska besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid, kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
4.    Konsumenten bör under alla omständigheter ge entreprenören 4 veckor för att lösa klagomålet genom ömsesidig överenskommelse. Efter denna period uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
Artikel 17 - Tvister
1.    Avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor hänför sig till ska uteslutande regleras av nederländsk lag.
 
Artikel 18 - Ytterligare eller avvikande bestämmelser
Ytterligare bestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och bör registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra dem på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare.
 
 
Bilaga I: Modell för ångerblankett
 
 
Modell för ångerblankett
 
(Fyll i och returnera detta formulär endast om du vill frånträda avtalet)
 
- Till: [ företagarens namn]
[ entreprenörens geografiska adress]
[ entreprenörens faxnummer, om tillgängligt]
[ entreprenörens e-postadress eller elektroniska adress]
 
- Jag/vi* informerar/delger* er härmed att jag/vi* har ingått vårt avtal om
försäljning av följande produkter: [produktbeteckning]*
tillhandahållande av följande digitala innehåll: [beteckning på det digitala innehållet]*
tillhandahållande av följande tjänst: [tjänstebeteckning]*,
återkallar/återkallar*
 
- Beställd den*/erhållen den* [beställningsdatum för tjänster eller mottagningsdatum för produkter].
 
- [Konsumentens/konsumenternas namn].
 
- Adress konsument(er)]
 
- [Konsumentens/konsumenternas underskrift] (endast om detta formulär lämnas in på papper)
 
- Datum]
 
 
* Stryk det som inte är tillämpligt eller fyll i det som är tillämpligt.